Mocny dolar ratunkiem dla polskiego eksportu?

Amerykańska waluta konsekwentnie pnie się w górę, a jej kurs jest najwyższy od ponad pół roku. Czy to oznacza, że polscy eksporterzy ujrzą upragnione światełko w tunelu?

Wahania cen walut są odwiecznym problemem przedsiębiorców, którzy utrzymują się z wysyłania swoich produktów za granicę. Ostatni wzrost dolara amerykańskiego względem naszej waluty powinien więc pozornie cieszyć rodzimych eksporterów. Powinien, ale czy cieszy?

Powszechnie wiadomo, że im mocniejsza jest waluta kraju, do którego wysyłamy nasz eksport, tym bardziej konkurencyjny jest nasz rynek wysyłanych towarów. Problem polega na tym, że nasza sprzedaż zagranicznych towarów skupia się głównie na krajach Unii Europejskiej, do której wysyłamy mniej więcej 3/4 naszego eksportu. Siła dolara nie tkwi jednak w słabości złotego. Amerykańska waluta wzrasta także kosztem euro. Nie oznacza to jednak, że ta wiadomość nie wpłynie na polską gospodarkę. Eksport polskich towarów za ocean systematycznie wzrasta. W ubiegłym roku sprzedaliśmy za ocean produkty o wartości prawie 5 mld USD, co jest najwyższym wynikiem w historii.

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Wydział Promocji i Inwestycji Ambasady RP w Waszyngtonie, największe zyski w ubiegłym roku osiągnęliśmy z eksportu:

Sprzętu transportowego – 1,18 mld USD

Komputerów i elektroniki – 663,6 mln USD

Maszyn nieelektrycznych – 506,8 mln USD

Sprzętu RTV i AGD – 400,8 mln USD

Mebli – 320,5 mln USD

Przy czym należy zaznaczyć, że jedynie branża komputerowa i elektroniczna zanotowała 7 procentowy spadek z porównaniu z rokiem 2012. Reszta branż zanotowała spory zysk, od 6 do nawet 15 procent.

Oczywiście wzrost siły dolara ma także swoje negatywne skutki. Dotkną one zwłaszcza turystów, którzy postanowili wybrać się za ocean i zrobić tam zakupy. Odczuje to także nasz import towarów z USA. Trzeba jednak pamiętać, że to nie import generuje nowe miejsca pracy tylko właśnie sprzedaż towarów za granicę. Sprzedając dobry jakościowo i stosunkowo niedrogi towar jesteśmy dużo atrakcyjniejszym kontrahentem co za tym idzie więcej pieniędzy wpływa na konto rodzimych przedsiębiorstw. Jednakże, aby taka sytuacja dała polskiemu eksportowi odpowiedni bodziec do rozwoju. Obca waluta, w tym przypadku dolar, powinien stale utrzymywać się na wyższym poziomie.

 

MACC Partner Sp. z o.o.